الجمعة، 16 مايو 2008

مقتطفات من رباعيات ( رضا أبو النجا )


رضا أبو النجا :

أحد الشعراء اللي بجد عاليين أوي ... مش ف الشعر و بس .. كمفكر و متأمل عبقري كمان

عمره 45 سنه .. بس قلبه تحس فيه بشاب 20 سنه بس

قضى 28 سنه من عمره بره مصر ( العراق - السعوديه - لبنان ) و رجع مع الحرب الغاشمه 2006 من لبنان بعد ما قضى فيها سبع سنين من أزهى سنين حياته .. و كتب خلالها أجمل ما كتب من شعر المقاومه و السياسه

طبعا كل ده ما ينكرش انه كتب ف الغزل و كتب أغاني و غنى له غسان صليبه ف لبنان و كان فيه مشاريع مع فضل شاكر و جورج وسوف و وائل جسار بس رجوعه وقف ضد المشاريع دي .....

النهار ده اسمحوا لي أقدم له مقتطفات من رباعياته بعنوان ( ميت حي )
طبعا هايتم المقارنه بينها و بين رباعيات الراحل ( صلاح جاهين ) و لكن أرد على المقارنين مقدما بإن فلسفة رضا غير فلسفة صلاح

أرجو لكم الاستمتاع



إيـــــــدك ف إيدي نتفق على شئ
إن شـــــــا الله حتى نتفـق على آه
أصرخ و تصرخ بس إسمه طريق
أحسن ما نسكت و الصراخ ننساه
***
السطر أكبر مـن مجرد خـــــــــط
السطر مينا صريخ سرينه و شط
و انا سطري ليه ف الغرغرينا غريق
مش لاقي حتى نقطه فيه تتــــــمط
***
حاولت أطلع ع الهرم و نجحـــت
و حاولت أنزل م الهرم و فلحــــت
سألوني إيه الفرق بين الاتنـــــين
أنا قلت قلبي ف الطلوع كان تحت
***
سجلت إسمي ف دفتر الزيارات
كان حلمي اشوفك يا قمر لحظات
أخدك ف حضني و المسك بالروح
لكن قالولي معاد زيارتك فــــــــات
***
إيدك ف إيدي نتحد مع بعض
نلحق قمرنا اللي اندبح ع الأرض
جايز و يمكن ع الأكيد هانموت
لكن قلوبنا مش هاتنسى النبض
***
من ديوان الشاعر برقم 223 / 2008
دي كانت 5 رباعيات من أصل 32 رباعيه بعنوان ( ميت حي )
أتمنى أكون وفيت الراجل ده حقه في تقديمي له و ما اكونش نسيت حاجه في المقدمه
و يا رب ما اكونش تقلت عليكم و اكون نقلت لكم و لو جزء من استمتاعي
سلام عليكم

هناك 21 تعليقًا:

قوس قزح يقول...

سجلت إسمي ف دفتر الزيارات
كان حلمي اشوفك يا قمر لحظات
أخدك ف حضني و المسك بالروح
لكن قالولي معاد زيارتك فـــــــات

رباعيات جميلة و اسلوبه اجمل
شكرا على مشاركتك لنا استمتاعك :)

Mafrousa يقول...

انا جيت ارد الزياره

الرباعيات جميله
كلامها حلو
مبروك المدونه

maha zein يقول...

يا سيدي حلو ووفيت
بس سيبك من ده
الاهم اني والله لولا مذاكرتي وامتحاناتي كنت بيت هنا في المدونة في اي ركن كده
اعذرني
واشكرك اهتمامك علي المتابعة
بجد فيك الخير
وكل مرة بتكسفني اني مبجيش واطل
بس ارجع واقول اعذرني
ربنا يباركلك
الاهم
انك يا ريت تحاول تيجي يوم الخميس القاهرة في حفل توقيع مدونات مصرية للجيب
الي انا عمله عنها اعلان في مدونتي
اتمني نشوف بعض هناك كلنا
ناس كتير جاية
اعرف التفاصيل من مدونتي
اوعه متجيش
هزعل
بجد هزعل

ابو العربى يقول...

بجد اكثر من رائع والربعيات بتختلف بختلاف الكاتب هى نظام فى الشعر ليس حكر على احد
تحياتى
ابوالعربى

Desert cat يقول...

بصراحة انا بحترم اوى وائل جسار وفضل شاكر بحس انهم فى زمن مش بتاعهم
ولما قريت رباعيات رضا ابو النجا
ادركت الاختلاف
بصراحة جميع ما قدمت رائع
لكن عجبتنى اكتر الرباعية دى
حاولت أطلع ع الهرم و نجحـــت
و حاولت أنزل م الهرم و فلحــــت
سألوني إيه الفرق بين الاتنـــــين
أنا قلت قلبي ف الطلوع كان تحت

احترامى وتقديرى

عروسة ننوسة يقول...

الرباعيات حلوة كتير بجد استمتعت

Unknown يقول...

ايه يابنى الجمال ده بس ليه رجاء ياع مانشر حاجة من اللى انت كاتبها هنفضل نتحايل عليك كتير ولا ايه؟

مصطفى حسان يقول...

ازيك يا ريس .. انا بس جيب امسي
أما بالنسبة للشعر .. رباعيات جميلة جدا

دكتورة سنان يقول...

طيب ده شعر لرضا ابو النجا وحلو اوى بصراحه .. فين بقى اشعارك انت بقى
قول اى حاجه كده طيب

غير معرف يقول...

انا عندي سؤال لولبي.....انت مابتتصلش ليه انا عمرو حسن يا زعيم اللولبيين العرب .......قريت المدونة وكنت سمعت لابو النجا قبل كده منك شغلك جامد احلي مافيه انك بتنشر للناس اكتر من نفسك طالع لاخوك........هستنيك عالمدونة بتاعتي سلامووووووز يالووووز

الإتربي اللولبي يقول...

كن مستني رقم صحيح يعلق عندي و قد كان و الحمد لله ..
باشكر بشده كل اللي طلب نشر شعري بس الحراميه كتروا في البلد دي .. و انا يا عيني غلبان مش لاقي اطبع ديواني عشان آخد عليه رقم إيداع .. و فكرة الشهر العقاري مش أد كده
شكرا للكل

الأخت رينبو .. شكرا لاهتمامك
__________________________
المفروسه دائما .. شكرا على رد الزيارة
__________________________
العزيزة مها زين .. آسف على عدم مجيئي للأسباب المذكورة آنفا ( سابقا ) و ربنا يسهل
__________________________
ضد الظلم .. واضح انك حد فاهم .. شكرا
__________________________
قطة الصحراء .. شكرا لتقديرك
__________________________
الأخت جنه .. أتمنى دوام الزيارة
__________________________
أيمن يا بدر .. شرحت لك ظروفي قبل كده
__________________________
درش .. مساء الدلع
__________________________
نوسه .. شكرا على الزيارة
__________________________
الغالي عمرو حسن .. و الله مفيش رصيد .. بس احتمال الصبر يولد في البخار الشاي :) .. مش كده

رحــــيـل يقول...

إيـــــــدك ف إيدي نتفق على شئ إنشـــــــا الله حتى نتفـق على آه أصرخ و تصرخ بس إسمه طريق
أحسن ما نسكت و الصراخ ننساه

جميله الكلمات دى اوى
انا اول مره اسمع عن الشاعر ده
تحياتى لك

سنووايت يقول...

أول مرة أسمع عنه لكن من كلامك عنه حسيت انه شاعر عالي اوي زي ما قلت وخاصة الرباعيات اللي اخترتها حلوة اوي

وبصرف النظر عن صلاح جاهين , وان له رباعيات حلوة لكن علي فكرة مش كلها بتعجبني

rovy يقول...

تحياتى لك وللشاعر الكبير رضا ابو النجا ..
دمت بخير
rovy

رحــــيـل يقول...

السلام عليكم

شكرا على زيارتك

وده لينك جروب مدونين الدقهليه ياريت تنضم لينا الفكره لسه فى اولها فيلريت تشاركنا برايك وافكارك

http://www.facebook.com/group.php?gid=18252776335

غير معرف يقول...

ايه يا عم اللولبية دي كلها !

الإتربي اللولبي يقول...

الأخت رحيل

متشكر لزيارتك .. و الطبيعي إنك أول مره تسمعي عنه
-----------------------------
سنوهوايت .. و الله كويس إن فيه بعض الرباعيات لصلاح جاهين مش بتعجبك .. ده دليل على إن الألوهيه لله وحده ...
-----------------------------
روفي ... أجمل باقة ورد
-----------------------------
رحيل .. أكشن تاني مره ... بصراحه أنا سجلت في الجروب بس مش عارف اكتب فيه حاجه .. و الأزمه كمان إنه ع الفيسبوك .. مش بلوجر
-----------------------------
حبيبي و اخويا و جاري اللدود عمرو جميل
شكرا لإطرائك على اللولبية و رائدها الأكبر في شارعكم المصون ( اللي هو أنا طبعا ) و على فكره مدونتك جديرة بالاحترام .. و الصراحه مجهود تحسد عليه

maha zein يقول...

اتربي اكيد انت مشغول في الامتحانات
ربنا يكرمك وتخلص
حل كويس وركز
انا غيرت صفحة التعليقات عشان حضرتكم تيجي وتبرطع في المدونة
اشعر بغيابك هذه الفترة
بس هعذرك ذي ما انت بتعذرني
بس عندي طلب
اول ما تفضا تدخل تقول رايك في المشكلة التانية المعروضة علي مدونة اقلع همومك
بجد اتمني اعرف رايك
في المشكلة
حاول تخفف معانا عن صاحبة المشكلة
ويا رب تخلص بقه
وتنزل جديد

بنوتة من وسط البلد يقول...

حلو اوى الابيات
هل الكاتب ليه مؤلفات او اصدارات ؟؟

Mafrousa يقول...

انا ظاهر عندي فى الريدر انك بتحلف برحمة امك انك بتحب البت نشوة
وجيت جري مش لاقيت حد و لا لاقيت نشوة
هيه فين البنت ديه و انا اروح اجبهالك
ههههههههههههههههههههههه

maha zein يقول...

where are you
i realy feel that you are very busy
please try to write a new post
and dont vanish like that
i cant write in arabic because of a small proplem
i will come again but i wanna you to write a new post